Понеділок, 20.05.2024, 13:43
Вітаю Вас Гість | RSS

Відділ освіти, культури, молоді та спорту Іванівської РДА

Форма входу
Меню сайту
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Матеріали колегії

Наказ від 24.05.2016 року року № 105

Про виконання державних стандартів

з англійської мови у загальноосвітніх

навчальних закладах району

 

При вивченні виконання державних стандартів з англійської мови у загальноосвітніх навчальних закладах району встановлено, що учителі іноземної мови  навчальних закладів району обізнані зі структурою та вимогами навчальних програм з англійської мови (та змінами до них), які складені відповідно до державних стандартів, ознайомлені з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, методичними  рекомендаціями щодо викладання іноземних мов у поточному навчальному році. На нарадах, засіданнях методичних об’єднань, методичних оперативках у закладах освіти розглядались питання щодо стану викладання англійської мови та впровадження державних стандартів.

Викладання англійської мови у закладах освіти району здійснюється за підручниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки  України для використання в основній і старшій школі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою.  Проте,  наявна кількість  підручників не забезпечує  повною мірою потребу відповідно до учнівського контингенту: 1-ий клас забезпечено підручниками з англійської мови (державний фонд) на 94 %; 2, 3-і класи, а також 5, 6, 8, 9 - на 100 %;  4 клас - на 60 %, 7 клас – на 36 %. У 10-11 класах забезпеченість підручниками здійснюється за рахунок книгообміну між школами, електронних версій.

У 2015/16 навчальному році іноземну мову (в тому числі німецьку) викладають 30 вчителів, із них 14 викладає за фахом і 16 - нефахіців. З 13 вчителів, які викладають англійську мову і працюють за фахом, 3 мають вищу кваліфікаційну категорію (21 %), 4 - першу категорію (29 %), 2 - ІІ кваліфікаційну категорію (14 %), категорію «спеціаліст» мають 5 вчителів (36 %). Фахівцями з англійської мови забезпечені 9 навчальних закладів району із 13 функціонуючих (кадрова забезпеченість по району становить 69 %). Критична ситуація із забезпеченістю спеціалістами з англійської мови склалася у Трохимівській  та Любимівській загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів.

При  календарному плануванні  вчителями  англійської мови враховуються  вимоги до  всіх видів мовленнєвої діяльності та їх оцінювання. Аналіз поурочних планів засвідчує ретельність підготовки  педагогів до уроків. В планах відображаються основні питання змісту навчального матеріалу, форми, методи й прийоми його опрацювання, навчальні засоби та інші компоненти навчального процесу,  які  істотно  впливають  на  досягнення  мети  уроку.  У  планах   більшості вчителів прослідковується систематичність, різнорідність видів роботи на уроках, використання додаткових джерел: Інтернет, спеціальні словники,  фахові видання, оригінальні підручники видавництв Великої Британії.

Проте не завжди вчителі англійської мови з порівняно невеликим стажем роботи (Матюшина С.С., Малярова Ю.І., Декрет К.В.) чітко визначають  практичну (навчальну) мету.

Не завжди дотримуються вчителі  і типології уроків з іноземної мови, яка дещо відрізняється від інших предметів.

Засоби навчання іноземних мов є важливим невід'ємним компонентом навчального процесу у загальноосвітніх навчальних закладах. Проте, найбільше чим забезпечені вчителі  іноземної мови - це робочий зошит для учнів, книга для учителя, підручник, недостатньо - електронними додатками, які мають входити до складу як робочого зошита, так і до підручника.

Навчальні програми виконуються згідно з календарними планами, про що свідчать записи у класних журналах. Кількість перевірочних та контрольних робіт не перевищує норми. Всі вчителі знайомі з нормами поточного, тематичного та семестрового оцінювання, вимогами щодо перевірки учнівських зошитів, словників; систематично виставляються відповідні оцінки до учнівських щоденників та класних журналів. Записи у журналі здійснюються вчасно та грамотно у відповідності з вимогами до ведення класного журналу.

Основні зусилля вчителів  у  початковій школі  направлені на зацікавлення учнів у вивченні іноземної мови, формування в них позитивного ставлення до предмета, вмотивування необхідності і значущості володіння іноземною мовою як неповторним засобом міжкультурного спілкування, формування базових навичок і вмінь, необхідних для подальшого розвитку комунікативної компетенції в основній і старшій школі.

Крім годин, обов’язкових за навчальним планом, з варіативної частини  виділено додаткові години на факультативні заняття з англійської мови  у Іванівській гімназії (по 1 год. у 5, 6, 7 класах) та Новодмитрівській загальноосвітній школі  І-ІІІ ступенів (0,5 год. у 7 класі).

Вчителі  англійської   мови  Касьяненко Т.І. (гімназія), Мовчан Т.А. (Благодатненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Сіліна А.А. (Новодмитрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Панченко С.М. (Воскресенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Куліш В.В. (Агайманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів) добре володіють програмним матеріалом, методикою викладання предмета, використовують пояснювальний, стимулюючий, інструктивний методи. При викладанні матеріалу використовуються фронтальні та індивідуальні, парні та групові форми  роботи, учителі привчають учнів  самостійно робити висновки, працювати з книгою, словником та додатковою літературою. У навчально-виховній діяльності вчителі англійської мови намагаються реалізувати такі методичні принципи як навчання мові на комунікативній основі, здійснення диференціації та індивідуалізації навчання.  Названі вище  вчителі формують свідоме ставлення до навчання, забезпечують зацікавленість учнів до вивчення іноземної мови, методично правильно знайомлять учнів з граматичним матеріалом. Мова педагогів грамотна, багата, емоційна, завантаженість на уроках відповідає віковим особливостям та можливостям учнів, приділяється велика увага роботі з підручником.  Зазначені  вчителі  англійської  мови  використовують  технічні засоби навчання, готують мультимедійні презентації, акцентують увагу учнів на роботі з текстами з розумінням інформації, вміло здійснюють установки для спілкування, використовують принципи комунікативності, цілеспрямованості, ситуативної навчальної діяльності учнів.

Вчитель  англійської мови  Нововасилівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»  Солдатко А.Л., Іванівської  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Німовець О.Л. залучають всіх учнів до активної і посильної участі у вирішенні відповідних завдань, навчають узагальнювати вивчений матеріал, практикують нестандартні уроки.  

 У закладах проводиться позакласна робота з англійської мови: тижні іноземної мови, конкурси знавців іноземної мови. У Новодмитрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів організована робота гуртка «Весела  англійська» для учнів 1-4 класів, які  проводять  спільні  заходи  з  дитячим  садком. Але не у всіх закладах приділяється належна увага позакласній роботі з англійської мови.

Учителі англійської мови гімназії вивчають досвід роботи прикладних лінгвістів Британських університетів та сучасних лінгвістів, беруть участь у веб-семінарах, які проводяться методистами Оксфордського та Кембріджського університетів. Учителі Новодмитрівської, Трохимівської загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів запроваджують елементи досвіду роботи передових вчителів.

У процесі вивчення рівня навчальних досягнень учнів з англійської мови основна увага акцентувалася на рівні сформованості основних комунікативних умінь відповідно до вікових особливостей учнів: уміння здійснювати усно мовленнєве спілкування (у монологічній і діалогічній формах), розуміти зі слуху зміст текстів, здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань, адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння мовою. Проте, у середніх класах ще досить високою залишається питома вага вправ на імітацію та механічне запам'ятовування. Рідко проводиться навчання монологічному  мовленню учнів у формі повідомлення, судження, реферування прочитаного, недостатня увага приділяється розвитку непідготовленого мовлення.      

Як результати контрольних діагностувань, так і спостереження за роботою учнів на уроках, проведені в процесі вивчення питання, під час відкритих уроків на практичних семінарах засвідчують, що позитивні зрушення у викладанні англійської мови відбуваються повільно і часто не задовольняють сучасних вимог до їх загальноосвітньої підготовки. Мовна підготовка значної частини учнів 8 – 11 класів  має суттєві недоліки (Любимівська, Новосеменівська, Шотівська загальноосвітні школи  І-ІІІ ступенів). Найхарактернішими з них є: лексичний запас значної частини  учнів достатньо збіднілий, навички усного, писемного мовлення і читання примітивні; висловлювання учнів малі за обсягом, у мові допускається велика кількість граматичних і фонетичних помилок; невміння вільно оперувати засвоєним лексичним матеріалом у подібних мовних ситуаціях; труднощі у творчому комбінуванні лексико-граматичного матеріалу для висловлення власного ставлення до певних подій та фактів, аргументації власних суджень. 

Зазначені недопрацювання є суттєвою перешкодою для учнів під час проведення олімпіад з англійської мови, постійними учасниками і переможцями яких є  лише учні Іванівської гімназії.                                           

Одним з найефективніших інструментів, що допомагає розвинути в учня здатність до самооцінювання в іншомовному навчанні є Європейське мовне портфоліо. Проте лише у деяких закладах до цього питання вчителі поставилися з належною увагою.

Слід зауважити і на об’єктивні причини, які спричиняють проблеми при впроваджені державних стандартів: несвоєчасність отримання підручників з англійської мови для учнів 4,7 класів; відсутність механізму забезпечення підручниками; недостатня матеріально-технічна база кабінетів іноземної мови; забезпеченість НМК з англійської мови; неможливість забезпечення кожного учня робочим місцем  за комп‘ютером; вчителі рідко практикують інтегровані уроки (а не міжпредметні зв’язки) з метою допомогти школярам зрозуміти, що знання з різних предметів тісно пов’язані, всі вони корисні і цікаві, а найголовніше: запобігти перевантаженню школярів.

Виходячи із наведеного вище, відповідно до рішення колегії відділу освіти районної державної адміністрації від 24 травня 2016 року № 3/2

 

НАКАЗУЮ:

 

1. Вважати задовільним стан виконання державних стандартів з англійської мови у загальноосвітніх навчальних закладах району.

2. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів постійно:

2.1. Забезпечувати  викладання іноземної мови фахівцями, уникати практики розподілу годин між вчителями-нефахівцями.

2.2. Виділяти години з варіативної частини навчальних планів на факультативні заняття з англійської мови.

2.3. Сприяти покращенню матеріально-технічної бази кабінетів іноземної мови.

2.4. Контролювати дотримання вчителями іноземної мови:

- типології та структури уроків, зважаючи на постійні його компоненти (мовленнєва/ фонетична зарядка);

- використання в системі ситуативних і тематичних малюнків та картинок, схем, таблиць, роздавального матеріалу для парної і індивідуальної роботи, аудіозаписів, ІКТ;

 - систематичності проведення інтегрованих уроків;

 - вимог до змістовності  мовлення учнів, вміння  виражати особисте ставлення до проблем,  що обговорюються;

- систематичності використання завдань, які сприяють  розвитку в учнів  умінь  комбінувати матеріал  залежно від змісту мовленнєвої ситуації;

- систематичності роботи з обдарованими учнями; 

- органічного поєднання уроку, домашньої і позакласної роботи, сприяння розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності;

- систематичності підвищення фахового рівня шляхом самоосвіти;

- рекомендацій щодо створення учнівського мовного портфоліо з метою підвищення здатності учнів до саморефлексії.

3. Контроль за виконання цього наказу залишаю за собою.

 

 

Начальник відділу освіти                              Л.І.Шикуленко

Категорія: Матеріали колегії | Додав: Відділ (24.05.2016)
Переглядів: 376 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Календар
Календари на любой год - Календарь.Юрец.Ру
Погода

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz